Communicatie rondom het Coronavirus; 4 tips!
Momenteel kunnen we niet meer om het Coronavirus heen. Ook vanuit jouw school is communicatie hierover naar ouders erg belangrijk. Bedenk goed welk communicatiemiddel je inzet: zo werkt de app sneller en directer, maar kan je op de website uitgebreidere artikelen plaatsen.
Hierbij delen wij enkele tips om jouw School App en website optimaal in te zetten en ouders te informeren.
#1 Plaats nieuwsberichten!
Voorkom miscommunicatie en plaats nieuwsberichten met betrekking tot het Coronavirus en de impact op jouw school zowel in de app als op de website. Ouders kunnen nu op meerdere plekken alle informatie terugvinden.
#2 Deel een FAQ-lijst
Stel een overzichtelijke FAQ-lijst op en plaats deze in de app en op de website. Plaats hierin de meest voorkomende vragen m.b.t. scholen en eventuele kinderopvang. Hiermee houd je ouders eenvoudig op de hoogte en voorkom je vragen. Plaats daarnaast ook linkjes naar de sites van de overheid en het RIVM. Deze websites worden steeds geactualiseerd.
#3 Hygiëne protocol? Deel het!
Waarschijnlijk heb je binnen de school al protocollen hangen op papier, bijvoorbeeld over het wassen van de handen. Plaats deze (pdf-)bestanden ook in de app! Stuur na plaatsing direct een pushbericht, zodat alle gebruikers op de hoogte zijn van dit protocol.
Maak je gebruik van de Persoonlijke Inbox? Dan kan je het protocol ook via deze functie persoonlijk naar alle ouders sturen.
#4 Verstuur pushberichten!
Het versturen van pushberichten is momenteel de belangrijkste functionaliteit van de Basisschool App. Hiermee bereik je ouders direct! De ouder ontvangt namelijk een kort bericht op het scherm van de telefoon, zelfs als deze de applicatie niet open heeft staan.
Is er bijvoorbeeld een leraar ziek, vallen er lessen uit of is er ander belangrijk nieuws? Verstuur dan een pushbericht en bereik ouders direct. Ook kan je pushberichten versturen bij het plaatsen van belangrijk nieuws. Koppel de link van het nieuwsbericht of protocol hieraan en de gebruiker opent direct het bericht.
Let op: Ben je ervan bewust hoeveel pushberichten je verstuurt. Denk na over het aantal en de tussenliggende periodes. Anders gaat de kracht van dit medium verloren.